NAVITAS NEWS 1/2018 10 Kiertovesikasvatetun kirjolohen koe-erä myytiin alkukeväästä pikaisesti loppuun. Varsinaisen tuotannon nyt käynnistyttyä suomalaisen kirjolohen tuotanto kasvaa kerralla kymmenellä prosentilla. – Finnforelin moderni kiertovesitekniikkaan perustuva laitos on yksityisen ja julkisen sektorin tavoitteellisen ja pitkäjänteisen yhteistyön tulos. Yrityksen ainutlaatuinen toimintakonsepti mahdollistaa koko tuotantoketjun mätijyvästä aina kaupan hyllylle sekä myös laajan teknologiakehityksen, sanoi maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä vihkiäispuheessaan. Suuri merkitys kalataloudelle Ministeri Leppä sanoo Varkauden kalalaitoksen kaltaisilla erikoistuneen elintarviketuotannon laitoksilla olevan suuri merkitys koko kalataloudelle. – Kotimaisen kalan osuus ruokapöydässä on liian alhainen, ja sitä tulisi kasvattaa huomattavasti. Varkauden laitos vastaa tähän tarpeeseen. Tämänkaltaiset innovaatiot, kumppanuusmallit sekä tutkimus hyödyttävät sekä alueellisesti että valtakunnallisesti. Kotimaista kalaa tarvitaan lisää markkinoille ja valtakunnallisena tavoitteena on kalatalouden arvoketjua pysyvästi hyödyttävä kehitystyö. Kansainvälistä potentiaalia Ministeri näkee, että Finnforelilla on suuri kasvupotentiaali. Uusia investointeja toki hänen mukaansa tarvitaan, ja niihin hän myös kannustaa. Hallinnollinen prosessi jarrutti Varkauden laitoksen käynnistymistä, ja Lepän mukaan tilannetta halutaan jatkossa helpottaa. – On tärkeää, että investoinnit etenevät, eikä hallinnollisen prosessin läpivienti hidasta tai estä niitä, ja toiminta pääsee joustavasti käyntiin. Puhdas, suomalainen ruoka on kasvava vientituotteemme, mutta alkutuotannon kannattavuus on kriittinen tekijä viennin menestyksessä. Meidän tulee saada aikaan toimivat ratkaisut, että onnistumme kansainvälisellä tasolla. Uniikit tuotteet kiinnostavat Finnforel Oy:n luova johtaja Jyrki Sukula kertoo myös uskovansa siihen, että oikein jalostetut, myydyt, markkinoidut ja brändätyt elintarvikkeet, kuten Saimaan Tuoreen lohifileet tulevat pärjäämään sekä meillä että maailmalla. – Korkean lisäarvon omaavat uniikit tuotteet kiinnostavat asiakkaita. Halusin itse mukaan tähän bisnekseen siksi, että uskon vahvasti sen menestymismahdollisuuksiin ja kalanviljely alana kiinnostaa minua. Arvoketjumme kulkee mädistä haarukkaan ja olen pystynyt tarjoamaan tukea tuotteistukseen ja brändäykseen toisille, joilla on substanssiosaamista tältä alalta. Olemme miettineet koko kuvion tarkkaan alusta loppuun. Vahvalla brändillä ala haltuun Finnforel on panostanut Saimaan Tuore -brändiinsä. Sukula kertoo brändityön olleen perusteellista. – Määrittelimme brändimme kulmakivet, jotka ovat tuoreus, helppous ja vaivattomuus. Teimme myös kuluttajatutkimusta ja testasimme erilaisia nimiä sekä graafisia ilmeitä. Kuluttajatutkimusten avulla brändimme jalostui veteen viittaavaksi sekä nimen että värien osalta. Havaitsimme • Teksti ja kuvat: Marianne Lindroth Maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä puhui Finnforelin vihkiäisissä. Hän näkee kalalaitoksella olevan suuri merkitys kotimaisen kalan saatavuuden lisäämisessä. FINNFORELILLA SUURI KASVUPOTENTIAALI Finnforel Oy:n kalanviljelylaitoksen vihkiäisiä vietettiin Varkaudessa 3.5.2018. Vihkiäistilaisuudessa puhunut maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä näkee toiminnassa suurta potentiaalia. Saimaan Tuore -tuotemerkillä tuotteitaan markkinoivan Finnforelin luova johtaja Jyrki Sukula uskoo myös vahvasti kasvuun.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDE2Mw==