NAVITAS NEWS 1/2018 11 tutkimuksissamme myös sen, että Suomesta puuttuu kuluttajien mielestä valtakunnallinen kalabrändi. Tunnetuin kala on norjalainen lohi ja tähän me haluamme ehdottomasti tehdä muutoksen. Se, miksi Suomesta puutuu kalabrändi, johtuu Sukulan mukaan siitä, että kukaan ei ole aiemmin hoitanut tasaista virtaa tuotteita kuluttajille. – Lohi on kala, joka ui vastavirtaan ja niin mekin haluamme toimia. Teemme asiat hieman eri tavalla, ja tästä muodostuu myös brändimme ydin. Tämän päivän kuluttaja on kiinnostunut paljon muustakin kuin hinnasta. Me panostamme ympäristöystävällisyyteen; tuotantoprosessissamme muovin määrä on minimaalinen, emmekä pakkaa tuotteita styroksiin, vaan kierrätettäviin pakkauksiin. Panostamme myös vaivattomuuteen kuluttajan näkökulmasta; tarjoamme helpon arjen elintarvikeratkaisun, joka on sekä terveellistä että proteiinirikasta. Tämä kaikki on osa tuotteemme tarinaa. Viestintä on strategisesti tärkeää Sukula kertoo, että Finnforel on panostanut viestintäänsä ja osallistunut aktiivisesti kalaan liittyvään keskusteluun. – Olemme pyrkineet saamaan ihmisten tietoon sen, mitä alamme tekemään ja myös saavuttaneet valtakunnallista tunnettuutta olemalla aktiivisia monessa kanavassa. Emmekä me halua vain esitellä tuotteitamme, vaan osallistua laajempaan keskusteluun ja vaikuttaa koko alaan sekä suomalaiseen ruokapöytään. Pohja on nyt rakennettu sille, että tuotteen löytyessä kaupan hyllystä kuluttajat tietävät mistä on kysymys, mutta työ toki jatkuu. Finnforelin tulevaisuus Kun Sukulaa pyytää miettimään Finnforelin tulevaisuutta viiden vuoden päästä, näkee hän, että yrityksellä on mahdollisesti jo ensimmäinen tehdas ulkomailla ja Varkaudessa laajennukset käynnissä. – Vuonna 2023 haluamme olla siinä tilanteessa, että markkinaosuutemme tuoreen kalan osalta olisi Suomessa 20%. Siinä vaiheessa tavoitteena on olla Suomen tunnetuin kalabrändi, joka on saanut myös kansainvälistä tunnustusta kiertotalouden ratkaisujen kehittämisessä. Varkauden alueen Sukula näkee hyvänä paikkana tehdä liiketoimintaa myös tulevaisuudessa. – Täällä on mukavan avoin ilmapiiri. Meininki on rehtiä ja asioista halutaan keskustella. Toiminnastamme ollaan oltu kiinnostuneita ja erilaisia yhteistyöpyyntöjä ja liiketoimintaehdotuksia on tullut paljon. Vaikka matkan varrella on ollut haasteita, niin pidän siitä, että täällä asioihin tartutaan ja niitä saadaan aikaiseksi. ”Varkauden alue on hyvä paikka tehdä liiketoimintaa.” Luova johtaja Jyrki Sukula lähti mukaan Finnforelin kalalaitoshankkeeseen, koska uskoo vahvasti sen menestysmahdollisuuksiin.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDE2Mw==