NAVITAS NEWS 1/2018 16 • Teksti: Eeva Lemiläinen, kuvat: Marita Vokkolainen & Marianne Lindroth Saimaan aallot loiskivat Varkauden rannoilla. Saimaa on Suomen suurin ja Euroopan neljänneksi suurin makeavetinen luonnonjärvi. Saimaalla on noin 14 000 saarta ja eniten rantaviivaa kaikista maailman järvistä. Wall Street Journal on listannut Saimaan maailman viiden kauneimman järven joukkoon vuonna 2014. Järvialueen ainutlaatuisuuteen perustuen Etelä-Savossa on käynnissä VisitSaimaa – Lakeland Finland -hanke, jossa myös Varkaus on mukana. Keskeisin tavoite on nostaa Saimaan alue merkittäväksi, kansainväliseksi matkailukohteeksi Lapin ja Helsingin rinnalle sekä kasvattaa Saimaan alueen matkailutuloa. Yhteismarkkinointia toteutetaan myös laajemman Lakeland-alueen; Etelä-Karjalan, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan ja Visit Finlandin kanssa. Varkaudesta hankkeessa on mukana seitsemän matkailuyritystä, jotka pääsevät mukaan VisitSaimaa -verkoston markkinointitoimenpiteisiin. Sähköisten markkinointikampanjoiden lisäksi hankkeen edustajat markkinoivat Lake Saimaa -alueen palveluja ulkomaisilla messuilla, kuten China Road Show -kierroksella, ITB Asiassa, ITB Singaporessa, Berliinissä ja Milanossa. Matkanjärjestäjä- ja lehdistövierailuja toteutetaan ja tuotteistusyhteistyötä tehdään Suomeen suuntautuvien matkojen myyjien kanssa. Monia markkinointikeinoja osallistujayrityksille Pääosa markkinoinnista kohdistuu ulkomaille, mutta kotimaan toimenpiteitäkin on. Lake Saimaa -osasto oli Kotimaan matkailumessuilla huhtikuussa 2018. 100 syytä matkustaa kotimaassa -kesäkampanjassa Saimaa-kokonaisuus käsittää kymmenen kohdetta, joista kaksi on varkautelaista; Mekaanisen Musiikin Museo ja Iloa Naivistit Varkaudessa -näyttely. Saimaan alueen karttaesite on julkaistu keväällä ja kesäkuussa ilmestyy viime vuoden tapaan Helsingin Sanomien liitteenä Pure Saimaa -esite. Hankkeen toimesta tehdään yhteiseen markkinointikäyttöön sopivia videoita ja otetaan Lake Saimaa -brändiä viestittäviä valokuvia. Hankeyrityksille järjestetään koulutustilaisuuksia eri teemoilla, opastetaan tuotteistuksessa ja järjestetään tutustumismatkoja. Lisätietoja antaa: matkailukoordinaattori Eeva Lemiläinen, eeva.lemilainen@navitas.fi, 040 481 9511 Aallon harjalla Saimaalla, Varkaudessa Arkkitehtuurin ja matkailun ystäville suunnattu, valtakunnallinen visit.alvaraalto.fi -verkkopalvelu julkistetaan 24.5.2018. Se kokoaa yhteen ainutlaatuiset arkkitehtuurikohteet ja matkailupalvelut ympäri Suomen. Sivustolta tulee löytymään valikoima Alvar Aallon arkkitehtuurin parhaimmistoa ja laadukkaita matkailupalveluja, jotka muodostavat mielenkiintoisia Aalto-reittejä Suomessa. Tunnettujen klassikkorakennusten ja tuntemattomampien arkkitehtuurikohteiden lisäksi matkailija pääsee herkuttelemaan paikallisten luonto-, kulttuuri- ja ruokaelämysten äärelle. Varkaus on mukana visit.alvaraalto.fi -sivustolla 1 päivän ja 2 päivän tuotepaketeilla. Alvar Aalto oli A. Ahlström osakeyhtiön luottoarkkitehti. Hän aloitti Varkauden tehtaiden suunnittelijana 1930-luvun puolivälissä ja vaikutti tässä roolissa kymmenisen vuotta. Funktionalismin kärkijoukoissa vaikuttanut Alvar Aalto tähtäsi suunnittelullaan edistyksellisempään ja tasa-arvoisempaan yhteiskuntaan. 1940-luvulla tärkeäksi tavoitteeksi tuli myös jälleenrakentaminen ja sen järkevä toteuttaminen. Varkaudessa Aallon kynästä syntyi suunnitelmia niin teollisuusrakennuksia, asemakaavoja kuin tavallisten ihmisten koteja varten. Varkauden talotehtaasta valmistui satoja Aallon suunnittelemia tyyppitaloja ympäri Suomen. Oli myös useita suunnitelmia, jotka jäivät toteutumatta. Varkauden tuotepaketteihin sisältyy esittely Aallon vaikutuksesta Varkauden kaupunkisuunnitteluun. Tutustutaan Aallon pientalotuotantoon ja Varkauden Talotehtaan Aallon suunnitelmiin pohjautuviin tyyppitaloihin. Asiakkaat voivat valita kulkumuodoksi sähköalusristeilyn, Kalakukko-katujuna-ajelun, Seikkailubussin, linja-auton tai omatoimiselle kierrokselle polkupyörän. Lisäksi matkailija pääsee näkemään kaupungin muuta vanhaa rakennushistoriaa ja nähtävyyksiä, tutustumaan Saimaan järvialueen luontoon sekä maistelemaan paikkakunnan lähiruokaa; kirjolohta, sampea ja kaviaaria. VISIT SAIMAA -HANKE VAUHDITTAA SAIMAAN ALUEEN MARKKINOINTIA
RkJQdWJsaXNoZXIy NDE2Mw==