21 Varkaus näkyy Saimaan yhteismarkkinoinnissa SAIMAA – SITÄ LÖYTYY MEILTÄ VARKAUS TEKEE MATKAILUMARKKINOINNISSAAN TIIVISTÄ YHTEISTYÖTÄ SAIMAAN ALUEEN KANSSA. KAUPUNKI ON MUKANA LAKE SAIMAA -YHDISTYKSESSÄ JA OSALLISTUU VISIT SAIMAA 2.0 -MATKAILUHANKKEESEEN. Yhteistyön tuloksia on voinut bongata kesän aikana eri medioista. Kotimaisten matkailijoiden yöpymismäärä Varkauden seudulla on noussut korona-aikaa edeltävän tason yli ja paikannut hienosti ulkomaisten vierailijoiden puuttumisen. Kesän aluksi Visit Saimaa näkyi laajasti pääkaupunkiseudulla ulkomainoksissa. Varkaus, Savonlinna ja Mikkeli houkuttelivat kotimaisia matkailijoita muun muassa Mannerheimintien jättibanderollilla sekä bussipysäkkimainoksin. Saimaan viestittiin olevan lähellä ja tarjoavan vastavoimaa arjelle. Varkaus esiteltiin Saimaan kanavakaupunkina. Samoin Visit Saimaan -hankkeen Pure Saimaa -liite ilmestyi kesäkuussa Helsingin Sanomien kuukausiliitteen välissä. Hankkeen vaikuttajamarkkinointi jatkuu radioaalloilla vielä syyskuussa, kun Suomipop-kanavan Juuso & Tinni -ohjelmassa tuodaan aluetta esille. Tinni Wikström vieraili Varkaudessa heinäkuussa. TEKSTI: TUULA KOKKONEN Iso yhteisponnistus oli myös Viiden tähden Saimaa -kampanja, jossa mukana olivat myös Lappeenranta ja Imatra. Saimaa-kaupungit esittäytyvät omilla profiileillaan ja kutsuivat tekemään kiertomatkan alueelle. Tämä markkinointipanos luotiin korvaamaan peruuntunutta Matka-messuosallistumista ja varmistamaan vähintään edelliskesän laajuinen kotimaan matkailijoiden kiinnostus. – Alkukesän majoitustilastojen perusteella Varkauden seutu on onnistunut kotimaisten yöpyjien houkuttelussa. Varkauden ja Leppävirran yöpymismäärät ovat palanneet korona-aikaa edeltävälle tasolle kesä-heinäkuussa. Kansainväliset vieraat luonnollisesti edelleen puuttuvat, arvioi yritysasiantuntija Tuula Kokkonen Navitas Yrityspalveluista. Lake Saimaa -yhdistys on ottanut tavoitteekseen luoda Saimaan alueesta Lapin ja pääkaupunkiseudun veroinen, kansainvälisesti tunnettu ja houkutteleva matkailukohde – onhan Saimaa ainutlaatuinen kokonaisuus luontoa, kulttuuria ja tilaa hengittää. Suunnitelmissa painottuvat yritysten ja julkisten toimijoiden yhteistyö sekä Saimaan hyvä saavutettavuus. Osa yhteismarkkinointia on Lake Saimaa -sivusto, jolta matkailija löytää jatkossa inspiraatiota ja ideoita koko alueesta. Keväällä valmistui Visit Varkauden uusi markkinointikampanjarunko. Se pohjautuu Matkailun kehittämisohjelmaan (www.visitvarkaus. fi/varkauden-matkailun-kehittamisohjelma-2021-2025). Kumppanina tässä työssä oli mikkeliläinen mainostoimisto Kixit Oy. – Olemme esitelleet kampanjarunkoa matkailutoimijoille eri yhteyksissä ja olemme saaneet kiittävää palautetta valitusta lähestymistavasta, toteaa Laura Rosenberg kaupungin viestintä- ja markkinointitiimistä. Matkailun viestintäkärkiä muotoiltiin myös uudelleen. Kampanjoissa tuodaan esille Varkauden monipuolisuutta ja yllätyksellisyyttä sekä korostetaan Saimaa-yhteyttä. Tunnuksena toimii ”Koe Varkaus. Se yllättää aina.” Samalla uudistettiin Visit Varkauden logoa. Matkailutunnukseen lisättiin aaltokuvio, joka viittaa paitsi kaupungin vesistöihin myös Alvar Aalto -kaupunkien verkostoon. Yhteismarkkinoinnin logot ovat alueen matkailutoimijoiden käytössä. Yritykset ja tapahtumajärjestäjät voivat halutessaan lisätä esimerkiksi Saimaa – sitä löytyy meiltä -tunnuksen omille kotisivuilleen tai muuhun materiaaliinsa. – Markkinointiin saadaan paras teho, kun teemme sitä kaikki yhdessä ja jaamme toistemme sisältöjä. Toivomme, että matkailutoimijat lähettävät meille tietoa omista tapahtumistaan ja kampanjoistaan matkailutoimijoiden omassa Facebook-ryhmässä tai sähköpostitse visitvarkaus@varkaus.fi. Samasta sähköpostiosoitteesta voi tilata matkailutoimijoiden uutiskirjeen ja ilmoittaa omien tietojen päivittämistarpeesta, kertoo Laura Rosenberg. Seudullinen matkailuyhteistyö jatkuu myös. Loma Savossa-seutumatkailuopas tuotetaan neljän kunnan voimin. Mukana ovat Varkauden ohella Joroinen, Leppävirta ja Pieksämäki. Lakeland-yhteistyötä tehdään laajemmin Pohjois-Savon suuntaan. MATKAILUTOIMIJA, lähetä tiedot kampanjastasi tai tapahtumasta sähköpostilla: visitvarkaus@varkaus.fi tai Facebook-ryhmän kautta.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDE2Mw==